Tanulj másképp!

: Németh Eszter (Könyvmutatványosok)
2011. október 23.

A gyerekek alapeleme, legelemibb készsége a játék, a játékkal való ismeretszerzés képessége. Attól a pillanattól, ahogy a kisgyermek kétéves kora környékén készen áll a világ és a társak felé nyitásra, ez a játékra való hajlandósága ugrásszerűen megnő.

A rajzolás és a szerepjátékok szeretete később sem múlik el, csak egyre inkább háttérbe szorul a fokozatosan begyűrűző, intézményes keretek között zajló oktatás mellett. De háttérbe szorul, egyre csökken az otthon, szülőkkel, testvérekkel együtt töltött minőségi idő is.
„Megírtad a leckédet? Mindent bepakoltál a táskádba? Összeraktad a holmid a különórákra?” Ezek a kérdések majdnem minden este, majdnem minden családban, ha más formában is, de elhangzanak.
A különórák túlnyomó többségét pedig a nyelvórák teszik ki. Szerencsés esetben a tanár nem csupán a nyelvvizsgára való felkészítésre koncentrál, hanem megpróbál ténylegesen használható nyelvtudást adni, és a másik nyelvben is az otthonosság érzetét megteremteni a diákok számára.
Sajnos a magyar nyelvoktatásra még mindig a nyelvtanközpontúság jellemző, és morfológiai alapú. Holott a használható nyelvtudás a szavak szintjén, de még inkább a frazeológiánál kezdődik.
Az is tény, hogy bár egyre több a játékosan, játékkal ismeretet átadó vagy akár drámapedagógiai műhely, ezek és az élményközpontú oktatás épp annál a korosztálynál nem igazán kapnak teret, amely leginkább fogékony lenne rá. (Bár a tendencia szerencsére emelkedik.) Az óvódás és kisiskolás korosztályról van szó.
Azoknak a szülőknek és pedagógusoknak, akik látják a játékkal tanítás lehetőségeit, létjogosultságát, kevés szakmailag is értékelhető, elérhető eszköz áll rendelkezésre.

Öröm a tanulás

Öröm a tanulás

Ebben lehet segítségükre a Tanulj Másképp Műhely. Olyan elhivatott emberek hozták létre, akik gondosan megválogatják nem csupán az alapanyagokat, módszereket, amikkel dolgoznak, de a munkatársaikat is.
Filozófiájuk a használható nyelvtudás, nyelvi önbizalom építése játékosan, játékkal. Hosszú ideje dolgoznak az immár létező, elérhető nyelvi műhelyeiken, és az angolul tanítani, tanulni vágyóknak külön jó hír, hogy az Európai Tudástranszfer Kiadó és Kereskedelmi Kft. segítségével létrejött a Smart Cards társasjáték. Klasszikus társasjátékforma, gyönyörű, egyedi játéktáblán, festett fabábukkal, fa dobókockával játszhatnak a játékosok.

 

Használható nyelvtudás, játékos tanítás

A játékok használata egyszerű: a válaszok szerepelnek a kártyákon, így azonnal ellenőrizhetők. Minden játék tartalmaz egy kiegészítő csomagot arra az esetre, ha valamelyik kártyacsomag nehéz lenne az első játékok során. (A későbbiekben természetes fogékonyságuknál fogva mindent gyorsan megtanulnak a gyerekek, így a cserecsomag funkciója a változatosság megteremtése lesz.)
A társasjáték alapvetően az olvasni tudó gyerekeknek szól, de remekül használható óvodásokkal is, amikor a kihúzott kártyán szereplő kérdést a szülő vagy a nevelő olvassa fel.
Sok, idegen nyelveken jól beszélő szülő tanítja otthon játékosan napi fél–egy órában másik nyelvre a gyermekét. Nekik is nagyszerű segítség lehet ez a társasjáték, hiszen a mondókákból, mesekönyvekből ismert kifejezéseket, passzív szókincset játékosan aktivizálhatják, rengeteg nevetés és sikerélmény közepette. (Akár ők maguk is gyárthatnak újabb kártyákat a minta alapján.)
A társasjátéknak három fokozata van, így nyelvtanuláshoz, nyelvvizsgára való felkészüléshez is kiváló segítség lehet. Olyan segítség, ahol a család aktívan segít, egyszerűen azzal, hogy szórakoztató minőségi időt töltenek együtt. Ezt a minőségi időt pedig semmivel sem lehet pótolni.

What is your name?

What is your name?

A tanításban kimondottan mesekönyveket nem használnak, inkább saját meséket írnak, ez a Loliboli-sorozat, textiltáblán, nemez állatfigurákkal (például katica, béka, pillangó). A mesékkel célzottan a hétköznapi szókincset gyakorolják, például az ismerkedés, bemutatkozás, az otthon, az utazás, az étkezés témáit, melyeket a műhelyvezető néhány mesélését követően maguk a gyerekek játszanak el. A feldolgozás úgy történik, hogy mesélés közben szünetet tartanak, és a gyerekeknek kell befejezniük. Rövid idő múltán a teljes szöveget csodálatosan tudják, és a megtanult kifejezéseket, nyelvi paneleket más kontextusban is képesek lesznek alkalmazni.
A szöveg mellett igen fontos a vizualizáció – ez esetben az interaktív mesetábla kézbe vehető tüneményes figurákkal –, mely segíti a szókincs hosszú távú memóriába rögzítését.
Az iskolások folyamatosan készítik a My Book-ot vagy úgynevezett Én-könyvet, melyben maguk rajzolják képregényeiket a tanult szókincsre, szövegbuborékokkal. Ezenkívül a tehetséggondozó műhelyprogram részei Marék Veronika angol nyelvű könyvei (például Tommy and the Lion) és Janikovszky Éva angolul (Nursery School, Here I Come!). Ezáltal a magyar kultúra gyöngyszemei válnak élővé idegen nyelven, és a gyerekek a már kiskoruktól magukba szívott szövegeket sajátítják el angolul. Az olvasott meséket el is játsszák, hiszen azt tudjuk igazán, amit ki is mondunk. A szövegekből rövid színdarabokat írnak, és ezeket adják elő.
Ha valaki elakad, nem biztos a dolgában vagy bármilyen kérdése van a társasjátékkal, nyelvtanítással kapcsolatban, szeretne akár szülőként, akár pedagógusként a műhelyhez csatlakozni, írjon nekik bátran! (http://www.tanuljmaskepp.hu/)

Címkék: , ,


Szóljon hozzá Ön is!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

Figyelem! A hozzászólások nem jelennek meg azonnal, csak moderálás után!

https://www.facebook.com/photo.php?v=607560892675966&set=p.607560892675966&type=2&theater

Berg Judit/ Polgár Judit: Alma- A sötét birodalom című könyvének “reklámfilmje”. ( I. fejezet)
Tovább»

Apablog

  • Apablog 4.0 kiemelt

    Annyira nehéz persze négy részbe belesűríteni a dolgokat, nem is teszem, csapongok befejezésül is. Most, hogy nyár van, itt az [...]

    Tovább»
    Apablog 4.0