Hogyan válhatunk királylánnyá és királyfivá?

Boldizsár Ildikó: Királylány születik és Királyfi születik

: Maksa Katalin
2012. április 26.

Boldizsár Ildikó ikerkönyveit a Naphegy kiadó jelentette meg. A mesékhez Szegedi Katalin készített illusztrációkat. Kortalan mesék: kisiskolás korúaknak, kamaszoknak, gimnazistáknak és felnőtteknek szóló rétege, üzenete is lehet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A szerző évtizedeket töltött mesekutatással. Meseelméleti könyvei, írásai mellett mesegyűjteményei is megjelentek a Magvető kiadásában: Mesék férfiakról nőknek; Mesék nőkről férfiaknak; Mesék életről; Mesék halálról; Mesék anyáknak; Mesék apáknak.
Évek óta meseterápiával is foglalkozik. 2010-ben Meseterápia címmel foglalta össze a Metamorphoses Meseterápiás Módszer elméletét és gyakorlati tapasztalatait. Ez utóbbi könyv megjelenésével egy időben nyílt meg Ágnes és Albrecht Wirtznek köszönhetően a földkerekség első meseterápiás központja, Magyarországon, a Balaton-felvidéken, Paloznakon.
Boldizsár Ildikó szerint a mesék az archaikus korból fennmaradt, a szóbeli hagyomány által megőrzött szövegek. A különböző népek meséi a hajdan volt mitológiák, a „nagy egész” széthullt darabjai. Olyan bölcseleti anyagok, amelyek az ember és a világ megértésére szolgáltak. A mesék szereplői a világ teljességével, a kozmosszal vannak kapcsolatban; értik a madarak és más állatok nyelvét. A szerző különösen a tündérmeséknek tulajdonít lélekgyógyító erőt, „lélekkísérő szakrális szövegeknek” tekinti őket. Az egység elvesztéséről és újramegtalálásáról, egy belső szellemi, lelki út bejárásáról szólnak.

A kiválasztott két könyv, két mese mindezeket az alapgondolatokat, célokat, értelmezéseket hordozza, Boldizsár Ildikó személyiségén át közvetítve. Olvasás közben mintha egy varázslónő kerítene hatalmába bennünket. Áradó, szárnyaló gondolatok és nyelvhasználat, tudatos kompozíció, pontos üzenettel, írói szándékkal. Nem kevesebb a kiindulópontja mindkét mesének, mint az, hogy minden lány királylánynak, és minden fiú királyfinak születik. A mesék meggyőznek bennünket arról, hogy nem lehetetlen királylánnyá és királyfivá válni. Tanulhatunk az évezredek során felhalmozott életbölcsességekből, kapcsolatba kerülhetünk a Nappal, a Holddal, a csillagokkal, a füvekkel, a fákkal, érthetjük a madarak, az állatok nyelvét. Az elveszített teljességet mindenki megteremtheti a maga világában. Más-más szellemi, lelki utat járnak be a fiúk és a lányok. A lányokra születésükkor a földkerekség valamennyi tájáról származó égi királylányok mondanak áldást, ajándékokkal, szellemi-lelki kincsekkel látják el őket: „Légy szép!”, „Légy tiszta szívű!”, „Légy egészséges!”, „Légy állhatatos!”, „Légy jó!”, „Légy vidám!”, „Légy türelmes!”, „Légy igazmondó!”, „Légy kecses!”. A születéskor kapott ajándékokhoz életfeladat kapcsolódik: a kincsek megőrzése és továbbadása. Ebben segítők a Nap, a Hold, a csillagok, a madarak, a fák, a hegyek, a mező, a szél, a hó, az eső és a nádszálak.

A fiúk a Gondolkodás és az Emlékezés segítségével képessé válhatnak arra, hogy – értve az égi madarak üzeneteit – élettitkokat fejtsenek meg. Hajnalmadár, Vadlúd, Vándorsólyom, Sarlósfecske, Albatrosz, Pacsirta, Fekete Harkály, Vörösbegy és Hattyú ad útravaló titkokat: az útnak indulás és megmutatkozás bátorságát, az összetartozás biztonságát, a belső iránytű vezérelte céltudatosságot, a szárnyalás szabadságát, a mindenkitől és mindentől tanulás képességét, az Ég és a Föld közötti tér bejárásának lehetőségét, a kitartást és a türelmet, a nagylelkűséget és a hűséget.

Mindkét mese azt is sugallja, hogy ezeket a képességeket születésünktől kezdve magunkban hordozzuk. Saját életfeladatunk meglelésük önmagunkban, és kiteljesítésük. A mesék a gyerekek minden érzékszervére, egész lényére hatnak. Valami nagyon elemi réteget érintenek meg, nagyon elemi vágyakat keltenek életre. A fiúkat érdekli a lányok útja is, a lányokat érdekli a fiúké is. Az irodalomórán a két mese ihlette személyes gondolatokat, továbbgondolásokat, esetleg saját meséket, történeteket lehetne megosztani egymással. Kíváncsiságot, mély nyugalmat, elemi érdeklődést láttam, szabadon áramló gondolatokat hallottam kicsiktől és nagyoktól, kisiskolásoktól és gimnazistáktól egyaránt. (Naphegy, 2009, 2011)

Címkék: , , ,

    Maksa Katalin

    Maksa Katalin

    Magyar–történelem–pedagógia szakos tanár. Huszonöt évig az Erkel Ferenc és a Janikovszky Éva 12 évfolyamos iskolákban dolgozott, jelenleg a Szabó Magda Magyar–Angol Kéttannyelvű Általános Iskolában tanít. A pedagógia elmélete és gyakorlata egyaránt érdekli. Pedagógia-, valamint irodalomtörténeti kutatással is foglalkozik.




Szóljon hozzá Ön is!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

Figyelem! A hozzászólások nem jelennek meg azonnal, csak moderálás után!

https://www.facebook.com/photo.php?v=607560892675966&set=p.607560892675966&type=2&theater

Berg Judit/ Polgár Judit: Alma- A sötét birodalom című könyvének “reklámfilmje”. ( I. fejezet)
Tovább»

Apablog

  • Apablog 4.0 kiemelt

    Annyira nehéz persze négy részbe belesűríteni a dolgokat, nem is teszem, csapongok befejezésül is. Most, hogy nyár van, itt az [...]

    Tovább»
    Apablog 4.0