„A lámpás én vagyok”

Tanárok éjszakája október 11-én


2013. szeptember 27.

A magyarországi múzeumok idén ősszel első alkalommal adnak otthont a Tanárok éjszakája elnevezésű programnak, melynek keretében a pedagógusok betekinthetnek a színfalak mögött folyó munkába. A rendezvények célja, hogy a múzeumi kulisszajárás, a munkatársak tevékenységének megismerése inspiráló legyen az oktatási szakemberek számára, és közülük mind többen térjenek vissza diákjaikkal együtt.

 

Érdemes szemezgetni a részletes programajánlóban, mert ötletesnél ötletesebb programokat találtak ki a múzeumok a pedagógusok becsalogatására: több helyszínen fordított napon, a diákok bőrébe bújva átélhetik a múzeumi foglalkozások élményét, mások játékokkal, koncertekkel színesített szakmai előadásokat szerveznek, de olyan múzeumok is vannak, ahol terített asztal mellett képzelik el a pedagógusokkal közös gondolkodást.
Figyelem: általában szükséges az előzetes regisztráció!

Lássunk néhány konkrét ajánlatot!

 

Óbudai Múzeum, Goldberger Textilipari Gyűjtemény
18.00–21.00
Kulisszatitkok avagy 3in1-Múzeum-Divat-Műhely
Budapest legújabb múzeuma, az Óbudai Múzeum Goldberger Textilipari Gyűjteményének kulisszatitkai várják a pedagógusokat. Hogyan születik meg egy kiállítás? Hogyan kerül a tárgy a múzeumba? Hogyan raktározunk és leltárazunk? Hogyan tudunk érvényes válaszokat adni a 21. század változó kihívásaira? Hogyan segíti ebben egymás munkáját a pedagógus, a muzeológus és a múzeumpedagógus? A kulisszák mögötti beszélgetésben részt vesznek a múzeum muzeológusai, múzeumpedagógusai, kulturális menedzserei.

Néprajzi Múzeum
18.00–22.00
„Mentés másként” a hon- és népismeret néprajzi múzeumi műhelyében
A hagyományos paraszti kultúra tanításához a Néprajzi Múzeum kiállításai, gyűjteményei és műhelyei óvodától középiskoláig változatos lehetőségeket kínálnak. Ezen az éjszakán az állandó kiállítást 3 műfajban, játékokkal, műtárgyrejtvényekkel fűszerezve mutatjuk be, benézünk a műtárgyraktárakba, néprajzi énekleckét, restaurátorpróbát és kézművesgyakorlatot tartunk. Kiemelten építünk az archív és kortárs néprajzi filmekre és fotókra, ezért a néprajzi múzeumi felfedező utat a World Press Photo képei között indítjuk.

Bélyegmúzeum
18:00 – 21:00
Kuriózumok a zenetörténetben
Bélyegrapszódia című időszakos kiállításunkba beemelt csaknem ezer bélyeg és más filatéliai objektum segítségével ráirányítjuk a figyelmet arra a sokszínűségre, amellyel zenetörténeti érdekességeket képes bemutatni a filatélia. Továbbá a kiállításkészítés, -tervezés műhelytitkairól való beszélgetések során olyan termékeny eszmecserére számítunk, aminek révén jobban megismerhetjük a közoktatásban dolgozók elvárásait, hogy a Bélyegmúzeum még inkább az iskolai tanórák adekvát terepévé válhasson nemcsak az ének-zenei oktatás, de bármely tantárgy számára.

MMKM Elektrotechnikai Gyűjteménye
15.00–21.00
„Kísérletezzünk közösen”
Műhelymunkák keretében, gyakorlati példákon keresztül szeretnénk ötletet adni fizikatanároknak a fizika megszerettetésére. Kedvcsinálóként 1 perc alatt csavarmotort, 5 perc alatt egypólusú és 10 perc alatt tekercsmotort készíthetnek az érdeklődők rézdrótból, mágnesből, facsavarból. Bemutatjuk, hogyan készítenek múzeumi foglalkozás keretében iránytűt a gyerekek, s hogyan állítják össze a múzeum által kidolgozott Jedlik-féle forgony valósághű, működőképes modelljét. Detektoros rádió készítésével a híradástechnika alapjaival szeretnénk a diákokat megismertetni, LED-es világítású kandeláber összeállításával a kreativitás és manuális kézügyesség fejlesztésén túl technikatörténeti ismeretekre is szert tesznek a résztvevők. „Rendhagyó fizikaóránkon” megmutatjuk a pedagógusok számára, milyen múzeumi eszközökkel teszünk kísérletet a fizika, azon belül az elektromosság megszerettetésére a diákok körében.

Kiscelli Múzeum
10.00–18.00
Október 11-én külön turnusokban fogadjuk az óvodapedagógusokat, majd az általános és középiskolai tanárokat, akik bepillantást nyerhetnek az általuk oktatott korosztály számára ajánlott múzeumi óráinkba, kipróbálhatják a drámás eszközökkel dolgozó órákat és alkothatnak is. Ezenkívül bemutatjuk a múzeum egykori barokk kolostorépületének fordulatos történetét, majd zseblámpás túra zárja a találkozásokat az épület templomtere alatti egykori kriptában.

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum és Könyvtár
16.00–19.00
Az alábbi programokkal várjuk az érdeklődőket:
– Módszertani tárlatvezetés és felfedező túra az állandó és időszaki kiállításban, a múzeumi (háttér)munka bemutatása (múzeumpedagógia, közönségkapcsolatok, kurátori, kutatói és restaurátori munkák, gyűjteményfeldolgozás)
– Kerekasztal-beszélgetés a résztvevőkkel: orvostörténet és nonformális oktatás a múzeumban és az iskolában, együttműködési lehetőségek feltérképezése, kérdezz-felelek az orvostörténetről
– Workshop: módszertani ötletek kipróbálása és véleményezése

Műcsarnok
17.00–20.00
Kívánságműsor
Pedagógiai fórumot szervezünk a Műcsarnok előadótermében, amelynek célja, hogy olyan múzeumpedagógiai foglalkozásokat találjunk ki közösen a jelen lévő tanárokkal, meghívott szakemberekkel, amelyek a kortárs képzőművészet segítségével dolgoznak fel egy-egy tanmenetben szereplő témát, tananyagot. A résztvevők előadásokat hallgathatnak a Műcsarnok korábbi rendezvényeiről, megismerhetik az elmúlt évek múzeumpedagógiai foglalkozásait, és megvitathatják azok pedagógiai módszereit.

Magyar Nemzeti Múzeum
17.00–18.30
Robert Capa / A Játékos
Egy ember életét sosem tudjuk újrajátszani. Szerepek, kényszerek és lehetőségek. Tárlatvezetés, beszélgetés, egyéb drámapedagógiai programok ismertetése Fisli Évával, a kiállítás kurátorával. Októberben a Robert Capa / A Játékos című kiállításunkhoz kapcsolódva, a tárlatban kifejtett problémákkal, így a kivándorlással, a játékszenvedéllyel és a hős fogalmával foglalkozunk. A Káva Kulturális Műhely drámapedagógusai és a kiállítás kurátora együtt dolgozzák ki a helyre és témára szabott drámafoglalkozást.

Holokauszt Emlékközpont
18.00–21.00
Hogyan NE tanítsunk holokausztot
A holokausztról már mindenki hallott, de legalább egy ezzel kapcsolatos filmet, könyvet is olvasott már. Az iskolákban a téma egysíkú, didaktikus megközelítése, esetleg túl naturális megjelenítése ugyanúgy veszélyes lehet, mert erősítheti a sztereotípiákat, elrettentheti a fiatalokat a holokauszt előzményeinek és következményeinek mélyebb megértésétől. A műhelybeszélgetés során ajánlásokat, ötleteket adunk arra vonatkozóan, mivel lehet a diákokban valóban kialakítani e tragikus korszak megismerésének igényét, a nagy történelmi folyamatokban a személyes sorsok és dilemmák felfedezésének és átélésének képességét.

Szabadtéri Néprajzi Múzeum
17.00–21.00
Családlátogató tanösvény
Rendhagyó családlátogatáson vesz részt az a pedagógus, aki az üzenőfüzet útmutatásait követve jár házról házra a Skanzenben. Élethelyzeteket modellezünk, melyek ismerősek mai életünkből is. A záró szülői értekezleten minden felvetődő problémát és múzeumpedagógiai megoldást megbeszélünk.

 

Címkék: , , ,


Szóljon hozzá Ön is!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

Figyelem! A hozzászólások nem jelennek meg azonnal, csak moderálás után!

https://www.facebook.com/photo.php?v=607560892675966&set=p.607560892675966&type=2&theater

Berg Judit/ Polgár Judit: Alma- A sötét birodalom című könyvének “reklámfilmje”. ( I. fejezet)
Tovább»

Apablog

  • Apablog 4.0 kiemelt

    Annyira nehéz persze négy részbe belesűríteni a dolgokat, nem is teszem, csapongok befejezésül is. Most, hogy nyár van, itt az [...]

    Tovább»
    Apablog 4.0