Múzeumpedagógiai Nívódíjasok 2013-ban


2013. október 11.

Szeptember 30-án az Országos múzeumpedagógiai évnyitó keretében átadták a múzeumpedagógia legrangosabb elismerését, a Múzeumpedagógiai Nívódíjat. A 2003-ban alapított Múzeumpedagógiai Nívódíj létrehozásának célja az volt, hogy elismerésben részesítse mindazokat az intézményeket, amelyek kimagasló teljesítményt értek el magas színvonalú és újszerű múzeumpedagógiai programjaikkal és kiadványaikkal.

2013-ban a Múzeumpedagógiai Nívódíjat négy múzeum nyerte el:


A Néprajzi Múzeum Tárgyas ragozás című projektje

A TÁRGYAS_RAGOZÁS → szubjektív etnográfia

„A TÁRGYAS_RAGOZÁS → szubjektív etnográfia tanulmányi kiállítási projekt célja a kiállításlátogatás tanulása. A középiskolások és a fiatal felnőttek számára ugyanis a múzeumok és a kiállítások jelrendszere idegen nyelv: megfoghatatlan tárgyak, üvegfalak, posztamensek, képek, feliratok labirintusa. Addig, ameddig ők ezt a nyelvet nem értik és nem beszélik, a kiállításokban megfogalmazott témák és üzenetek sem jutnak el hozzájuk. A projekt egyedülálló módon arra vállalkozik, hogy a fiatalok figyelmét egyenesen a műtárgyakra irányítja, és indirekt módszerekkel, inspiráló kérdésekkel és felvetésekkel vezeti rá őket a gondolkodásra, a jelek és jelentések felismerésére. Ha sem kurátor, sem a múzeumpedagógus nem mondja meg a tutit, akkor a megismerésért bizony meg kell küzdeni! Alapos megfigyelés, olvasás, járkálás, összefüggések keresése, beszélgetés, vita, szerepjáték, asszociációk és személyes élmények megosztása segíti őket abban, hogy egymástól tanuljanak, hogy tapogatás (tapintás) nélkül is közvetlen kapcsolatba kerüljenek a műtárgyakkal, hogy felülírják a kánonokat és akár újrarendezzék a kiállítást, miközben észrevétlenül otthonossá válik az addig idegen közeg.” (Néprajzi Múzeum)

A program kidolgozóival készült interjú itt olvasható.


A Gödöllői Királyi Kastély Múzeum pedagógusoknak szóló módszertani segédanyaga

Használd a múzeumot! Módszertani segédanyag a 10–18 éveseket tanító pedagógusok számára a kastélymúzeum használatához

„A komplex múzeumhasználati segédanyag, a Használd a múzeumot! a Gödöllői Királyi Kastély honlapján elérhető a Pedagógusoknak készített almenüben. Elsősorban az általános iskola felső tagozatosait és középiskolásokat tanító pedagógusok számára készült. Célunk a pedagógusok bátorítása és ösztönzése arra, hogy kreatívan használják a múzeum és a kiállítások által nyújtott lehetőségeket. A kiállításokon végigvezető feladatlapon és rejtvényen túl tartalmilag és módszertanilag változatos feladatgyűjteményt állítottunk össze számukra, és különböző szakterületek pedagógusai által készített múzeumi óravázlatokkal adunk nekik támpontokat, ötleteket. Pályázattal biztatjuk őket arra, hogy a kastély kiállításainak lehetőségeit átgondolják és saját múzeumi óráikat megtervezzék, melyek a tanagyaghoz is kapcsolódnak. Emellett a kiállításokról és azok pedagógiai célú hasznosításának feltételeiről találnak itt segédanyagot.” (Gödöllői Királyi Kastély Múzeum)

A program kidolgozóival készült interjú itt olvasható.


A Mesemúzeum és Meseműhely komplex programja

Éld át, értsd meg, alkosd újra!

„Amikor belefogtunk a Magyar tündérmese világa című kiállítás koncepciójának kidolgozásába, hamar egyértelművé vált, hogy a múzeumpedagógiai foglalkozások és a hét végi családi programok megtervezése nélkül nem lehet a Mesemúzeumot életre hívni. A programok, a foglalkozások és az egész kiállítási tér szerves egészként működik. A három teremben egyfajta sűrített meseutat járhat be a látogató: a meseindító üveghegyeken átkelve, próbákat teljesítve, akadályokat leküzdve juthat el a »fele királyságig«. Ez a kiállítás olykor inspirációs tér, amelyben a gyerekek átélhetik a mesebeli történeteket és belső képeiket mozgósítva kedvet kaphatnak azok lerajzolásához, eljátszásához vagy újragondolásához. Máskor háttere múzeumpedagógiai foglalkozásainknak, amelyek során szembenézhetnek magukkal az »igazság erdejében«, törvényhozó uralkodóként ülhetnek a trónszékbe vagy éppen megidézhetik a ház régi lakóit a színpadon.” (Mesemúzeum és Meseműhely)

A program kidolgozóival készült interjú itt olvasható.


A Budapesti Történeti Múzeum Városfelfedező programja

Városfelfedező program a Budapest – Fény és árnyék – A főváros 1000 éves története című kiállítás játékos megismeréséhez

„Legyél Te is Városfelfedező! – hívjuk a főváros ezer évét bemutató Fény és árnyék című állandó kiállítás látogatóit. A Városfelfedezők számára spirálisan bővülő programot építünk fel. A kiállítás élményszerű megismerését az interaktív állomások segítik. Az ismeretek rendszerezését, bővítését speciális vezető mappa által kínált játékkal segítjük elő. Ezt a különböző korú gyerekekkel érkező látogatók önállóan használhatják, másrészt anyagát úgy állítottuk össze, hogy egyes elemeit múzeumpedagógiai foglalkozások megtartásához lehessen használni. A városfelfedezést – azaz a lakóhelyünk múltja és jelene iránti folyamatos érdeklődést – szeretnénk a múzeumlátogatáson túl is fenntartani. Ezért útravalóul ötleteket adunk otthoni programokhoz, városfelfedező kirándulásokhoz, internetes barangolásokhoz. Különösen ügyeltünk arra, hogy a projekt nyelvében, példatárában, eszközeiben otthonos legyen az »iPod generáció« számára. A legelkötelezettebb Városfelfedezők számára honlapunkon külön részt nyitunk, ahol nemcsak kérdéseket tehetnek fel a régészeknek, történészeknek, hanem saját felfedezéseiket, tapasztalataikat, fotóikat is megoszthatják másokkal.” (Budapesti Történeti Múzeum)

A program kidolgozóival készült interjú itt olvasható.


Elismerő oklevelet két múzeum kapott:

A Jakováli Hasszan-dzsámi – Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ múzeumpedagógiai programja

„Programunk sarokpontjai: műemlék – művelődéstörténet – társadalmi tolerancia. A műemléki helyszín különleges teret nyújt a történelmi és művelődéstörténeti ismeretek élményszerű elmélyítéséhez, nem csupán mert építészeti örökségünk része (az egyetlen dzsámi, amely minaretjével együtt épen maradt), hanem a hozzá kapcsolódó szellemi, történeti értékek miatt is. Különlegessége, hogy ez az egyetlen iszlám imahely, amely autentikus környezetben működik hazánkban. Programunk célja, hogy a fiatalokat nyitottá tegyük más kultúrák megismerésére, hogy felismerjék a kultúrák egymásra hatását. Célunk, hogy a sztereotípiákat történelemszemléletükben feloldjuk és toleranciára neveljünk. Fontos célunk, hogy a gyerekekben kialakítsuk a műemlékek, a műemlékvédelem iránti érdeklődést, megbecsülést.
A 125 foglalkozás témáinak feldolgozása során drámajátékokat, nyelvi játékokat, saját fejlesztésű múzeumi kreatív játékok sorát (köztük társasjáték, internetes ismeretterjesztő játék), zene-, báb-, rajz-, táncpedagógiai eszközöket alkalmaztunk, műemléki sétákat építettünk be. Programunk zárásaként múzeumi kiadványokat jelentetünk meg.” (Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ)

A program kidolgozóival készült interjú itt  olvasható.


A Gödöllői Városi Múzeum Tündérkert programsorozata és kiadványa

Tündérkert

„2013 a Szecesszió Éve, így a város kulturális eseményei e téma köré szerveződnek. A múzeum a tematikus évre jelentette meg a Múzeumpedagógiai füzetek II. kötetét, amely a Tündérkert címet viseli, akárcsak a programsorozat. A kiadvány maga egy mesekönyv, amely két tündér segítségével vezeti be a gyerekeket a szecesszió és kiváltképp a gödöllői szecesszió világába. Erre épültek a tematikus év múzeumi gyerekprogramjai, amelyek nem egyféle program ismétlései, hanem többféle tevékenység felkínálása különböző alkalmakkor: Facebook-esemény, a gödöllői aluljáró kifestése, olvasóvetélkedő közösen a gyerekkönyvtárral, kiállítás a könyv illusztrációiból, Széphistóriák (rendhagyó irodalomóra a könyvtárban), Múzeumok Éjszakája gyermekprogramjai. Mindezek az események a mesekönyvre alapozva és azzal a céllal, hogy alkalmazkodva a változó körülményekhez, kitörve a múzeum falai közül, az utcán, az iskolában, otthon vagy a könyvtárban megszólíthassuk a gyerekeket, és becsalogassuk a múzeumba.” (Gödöllői Városi Múzeum)

A program kidolgozóival készült interjú itt olvasható.

 

Címkék: , ,


Szóljon hozzá Ön is!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*

Figyelem! A hozzászólások nem jelennek meg azonnal, csak moderálás után!

https://www.facebook.com/photo.php?v=607560892675966&set=p.607560892675966&type=2&theater

Berg Judit/ Polgár Judit: Alma- A sötét birodalom című könyvének “reklámfilmje”. ( I. fejezet)
Tovább»

Apablog

  • Apablog 4.0 kiemelt

    Annyira nehéz persze négy részbe belesűríteni a dolgokat, nem is teszem, csapongok befejezésül is. Most, hogy nyár van, itt az [...]

    Tovább»
    Apablog 4.0