November 18-án, egy rendhagyó nyílt napon mutatkozik be a Bilingual Gimnáziumi Program, Magyarország egyetlen olyan kéttannyelvű oktatási rendszere, amely a speciális co-teaching módszerre épül.
A British Council által elismert program hatékonyságát friss tanulmányi felmérések is igazolják, melyeket az ELTE és a University of Cumbria szakértői mutatnak majd be az eseményen, ahol a Momentán improvizációs társulat lesz a hangulatfelelős.
A kétnyelvű oktatás — amelyben a tanulók bizonyos tárgyakat idegen nyelven tanulnak — több formában is jelen van Magyarországon, ám a Bilingual Gimnáziumi Program új szintre emeli ezt a szemléletet. A program lényege, hogy a diákok a fő tantárgyakat két nyelven tanulják, ráadásul úgy, hogy a tanórákat egy magyar és angol anyanyelvű pedagógus közösen vezeti, így a diákok számára az angol a tanulás természetes közege lesz. A váltott nyelvű, úgynevezett co-teaching módszer a kétnyelvű családok működését idézi: a nyelvhasználat nem cél, hanem kommunikációs eszköz, így a diákok szinte észrevétlenül és gyorsan sajátítják el a magabiztos nyelvhasználatot.
A British Council által elismert program hatékonyságát számos friss tanulmányi felmérés igazolja.
A bilingual módszert már az általános iskolában elkezdő tanulók a nyolcadik osztály végére elérik az emelt szintű érettségihez szükséges nyelvtudást (B2), míg a gimnáziumi programban a 11. évfolyamra 87 százalékuk megszerzi a felsőfokú, Cambridge C1 nemzetközi nyelvvizsgát, ami közel anyanyelvi kommunikációt jelent. A módszernek köszönhetően azok a gimnáziumi diákok is elérik ezt a szintet, akik általános iskolában nem a bilingual rendszerben tanulták az angolt.
A legfrissebb (2023-as, 2024-es és 2025-ös) országos kompetenciamérések szerint a Bilingual Program diákjai matematikából, szövegértésből és természettudományokból is átlagosan közel 100 ponttal jobban teljesítettek az országos átlagnál.
Ahogy Dr. Kovács Judit, az ELTE docense, a kétnyelvű oktatás kutatója rámutat:
“a kétnyelvű tananyag folyamatos “dekódolása” olyan mértékű szellemi energiákat katalizál, amelyek más területekre is kiterjednek, így általában is javítják a diák teljesítményét.”
A Bilingual Program nemcsak a nyelvtanulásban, hanem pedagógiai programjában is a nemzetközi szemléletet képviseli.
A diákokat partnerként kezeli, együttműködésre ösztönzi őket, és a közös projektmunkák, vitakultúrát fejlesztő események, valamint a nemzetközi hátterű tanári kar révén olyan nyitott tanulási környezetet teremt, ahol a nyelv és a gondolkodás egyszerre fejlődik. A program kiemelt célja az is, hogy a tanulók felkészítést kapjanak külföldi egyetemekre — a tanítási idő részeként, külön elfoglaltság nélkül.
„9. és 10. évfolyamon a diákokkal együtt térképezzük fel, hogy mi érdekli őket és miben tehetségesek, majd az utolsó két évben segítünk megtalálni a megfelelő hazai vagy külföldi egyetemet, és megtanítjuk a sikeres felvételihez szükséges kompetenciákat és szaknyelvi szókincset.
— meséli Anthony J. Laudadio (USA), a program szakmai vezetője.
A Bilingual Gimnáziumi Program november 18-i eseményén, az Európa 2000 Gimnáziumban a látogatók interaktív órákon, tanár–diák beszélgetéseken és az ELTE, valamint a University of Cumbria szakértőinek közreműködésével kaphatnak betekintést abba, hogyan működik a bilingual módszer a gyakorlatban, valamint hogyan készülhetnek fel a diákok a külföldi továbbtanulásra.
Gyerekszemmel a világ – További friss híreket talál a meseutca.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!




































