szombat , 7 szeptember 2024
Kezdőlap Család A fiatalok harmada alig tud valamit a pénzügyekről
Család

A fiatalok harmada alig tud valamit a pénzügyekről

67
fiatalok pénzügy
Kép forrása: Freepik

A fiatalok 57 százalékának van valamilyen banki kapcsolata. Minél magasabb szintű iskolába jár a gyerek, annál valószínűbb, hogy vannak ismeretei a pénzügyekkel kapcsolatban – derül ki a K&H fiatalok pénzügyi tudatosságával kapcsolatban készített kutatásából.

A K&H a 14-18 éves korosztály körében végzett kutatást annak érdekében, hogy megismerje: mennyire tudatosak a pénzügyekkel kapcsolatban, illetve mennyire jól gazdálkodnak a rendelkezésükre álló pénzzel. Mire költenek, hogyan takarékoskodnak és mennyire tájékozottak a pénzügyi termékekről.

A kutatásból kiderül, hogy a fiatalok 57 százalékának van banki kapcsolata. Minél idősebbek, annál inkább nyitnak bankszámlát és ebbe az irányba vezeti őket az önállósodás is, hiszen például ösztöndíjukat bankszámlájukra kapják meg. A bankot, ahol megnyitják első folyószámlájukat, általában ajánlás hatására választják ki, leginkább azt a pénzintézetet, ahol a szülők vezetik a bankszámlájukat.

Mivel a fiatalok 43 százalékának még mindig nincs saját bankszámlája, fontos volt megérteni, hogy ennek mi lehet az oka. A kutatásból az derült ki, hogy a korosztályba tartozó fiatalok úgy érzik: erre még nincs szükségük. A megtakarítás nagyságrendje és az elérhető kamatok miatt nem is gondolják, hogy megérné bankba tenni a pénzüket.

Korral jön meg a tudás

A pénzügyi tudatossággal kapcsolatos kérdések összegzéséből kiderül, hogy a korosztály nagyobb része, 57 százaléka még nem rendelkezik kellő ismerettel a pénzügyekről. Az egyes pénzügyi területekkel kapcsolatos tájékozottság alapján négy szegmensbe lehet sorolni a 14-18 éveseket: a jól vagy nagyon jól tájékozottak csoportjába azok tartoznak, akik az átlagnál nagyobb mértékben vannak tisztában a pénzügy fogalmával, érdeklődnek a téma iránt, proaktívan keresik az ezzel kapcsolatos híreket és szoktak másokkal beszélgetni a pénzügyekről, azaz fontos számukra, hogy tájékozottak legyenek a témában. Ebbe a csoportba minden ötödik fiatal sorolható. Körükben sokan vannak, akiknek már van banki kapcsolatuk, megtakarításuk, és jobban ismerik a banki termékeket is.

A második csoportba az érdeklődő halogatók tartoznak, mert bár ők is érdeklődést mutatnak a pénzügyek, banki termékek iránt, de még kevesen cselekedtek: szerintük ráérnek ezzel, ha majd dolgozni kezdenek. Ők a fiatalok közel negyedét teszik ki.

Szintén közel negyedük az előzőek ellentétes csoportjába tartozik: egyáltalán nem érdeklődnek (még) sem a pénzügyek, sem a banki termékek iránt. Végül pedig a 14-18 évesek harmada az úgynevezett tévelygők vagy tájékozatlanok, akik szeretnének ugyan több ismerettel rendelkezni, de még nem tudják, hogyan fogjanak hozzá.

Minél idősebb, illetve minél magasabb szintű iskolába jár a gyerek, annál valószínűbb, hogy vannak ismeretei a pénzügyekkel kapcsolatban. „A 18 évesek már reálisabban értékelik magukat, és pontosabban látják, hogy mit nem tudnak, vagy mit is kellene jobban ismerniük” – teszi hozzá Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.

Pénzügyi tudatosság nélkül nem megy

Az önállósodáshoz nélkülözhetetlen, hogy a fiatal felnőttek tisztában legyenek pénzügyi helyzetükkel, felelős döntéseket hozzanak a pénz elköltéséről, a megtakarítási lehetőségekről. A pénzügyi kifejezések jelentése, az elérhető banki termékek ismerete nélkülözhetetlen a sikeres és gondtalan élethez, egyben meg is növeli a fiatalok mozgásterét. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő 14 éve nagy sikerrel zajlik. A verseny és az arra épülő tudásanyag segíti a pénzügyi tudatosság kialakítását az iskolások 3. osztályától kezdve a 11. osztályosokig.


Kutatási specifikáció

A felmérés a 14-18 éves fiatalok körében készült 2023. nyarán és őszén. A kutatást megalapozó 12 egyéni mélyinterjú augusztusban, míg a második szakasz személyes kérdőíves lekérdezései szeptember-október folyamán zajlottak. A mintanagyság összesen 500 fő, korévenként 100-100 fiatal került megkérdezésre. A minta utólagos demográfiai súlyozással reprezentatív a korcsoportra nem, kor, év, településtípus és régiók alapján.


Gyerekszemmel a világ – További friss híreket talál a meseutca.hu főoldalán! A cikkben partnerünk volt a Kalauz.hu Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Forradalmi diákkedvezmény a SPAR és a Diverzum jóvoltából

Elsőként kötött együttműködési megállapodást a kereskedelmi láncok közül a SPAR Magyarország a...

Mikrós lecsó – a legfinomabb megúszós vacsoraötlet nyárra

A modern konyha csendes forradalma: a mikrohullámú sütők. Ezek az eszközök nem...

50 millió forint értékben jutott digitális eszközökhöz több mint 250 rászoruló család és közintézmény

Több mint hatszáz pályázó, 255 nyertes pályázat és többszáz digitális eszköz. Ez...

Idén is támogatja hátrányos helyzetű gyerekek iskolakezdését a Hankook

Az Útkeresés Segítő Szolgálat idén is megrendezte nyárzáró Játékfesztiválját Dunaújvárosban. Az eseményen...